20080319

Minna Canth




Firar vi idag tillsammans med jämställdheten. Minna Canth är den enda kvinnan som fått en officiell flaggdag i Finland. Canth som levde på 1800-talet arbetade för kvinnornas och de fattigas rättigheter och var vårt lands första kvinnliga journalist. En kvinna som vi läst om i finskaundervisningen men som i mitt tycke oftast glöms bort.

När jag själv hör hennes namn associerar jag till hennes hemstad Kuopio som jag varmt rekomenderar som resmål. En kuperad stad med mängder av grönområden och terasshus längs sjöstränderna som får en att tro att man befinner sig i ett annat land.

Här kommer ett par tips om du styr kosan dit.

Ett absolut måste är att inhandla karelska piroger från Saluhallen. De godaste små och knapriga hittar du hos Kotileipomo Piirakka & Pulikka. Att mumsa i sig en lörtsy på salutorget kan också vara en upplevelse även om de är rätt smaklösa och inte direkt hör till mina favoriter.


VB valokuvakeskus är ett annat. Titta samtidigt in i huset mittemot där finns ett galleri som bjuder på intressanta utställninger och otroligt trevlig personal. Tyvärr kan jag inte 100% garantera att det finns kvar eftersom det var rivningshotat när vi var där.

I Malakta finns också en smula Kuopio eftersom våra 100 trästolar kommer därifrån. Närmare bestämt från ett församligshem som hade införskaffat nya och ville bli av med sina gamla. Så vad gjorde vi om inte tog en minitripp och hämtade hem dem...


Här syns de på plats i mejeri bakom Toivo Kultti. Just i tornrummet hade han sitt statygjuteri som nu är fyllt med stolar och lite till...

Inga kommentarer: