20070909

Död, tacksamhet, mat och spelt.

Efter att i går ha följt vår underbara granne Rut till hennes eviga vila. Hedrat hennes minne med psalmsång, vackra ord, kaffe och begravningssmörgåsar så visade jag min egen tacksamhet genom att bege mig ut på upptäcktsfärd. Den här gången bar det av med vår näst intill lastbilslika bil till en från tidigare bekant plats. Kauhajoki. En överraskningarnas stad som i helgen ordnade matmässa. Där fanns sylt, sylt och åter sylt och lika mycket vitlök. Naturligtvis hittades också bröd, korv, ost och annat aptitretande som rostade hasselnötter inlagda i honung och calvados. Mums. Förutom en burk med det sistnämnda fick jag med mig hem några kilo speltmjöl och -flingor. Så idag har jag bakat. Jag har bakat vår citronkaka, den som både syster Maria och jag diggar och sen tjinuskimuffins med spelt. Jag kan konstatera mig ha funnit ett nytt favorit sädesslag. Från och med idag och nästa söndag blir det mera spelt än vetemjöl i Malaktas bullautbud!
Ljuvligt att helga söndagen med frosseri!

Inga kommentarer: